top of page

טיפ בטיחות 13/25: שיקולים בהליכה סביב

  • aguda5
  • לפני 12 דקות
  • זמן קריאה 2 דקות

״ההולך סביב היום, ילך סביב מחר״

 

ביצוע נכון ומיומן של הליכה סביב (Go-Around) הוא מיומנות קריטית ומאפשר להפוך גישה לא יציבה לנחיתה בטוחה, ומונע הידרדרות ממצב מאתגר לאובדן שליטה.

 

חשוב להתייחס להליכה סביב כניהול סיכונים נכון ולא ככישלון. טייס מקצועי מזהה גישה לא יציבה בזמן ומקבל החלטה נחושה לעצור את הגישה ולנסות שוב, לפני שהמצב יכתיב עבורו את התוצאה.

 

הליכה סביב יכולה להתרחש בגובה ההקפה, במהלך הגישה הסופית ואף לאחר נגיעה (בדומה ל Touch and Go). לכולם מאפיינים דומים : מעבר לנסיקה במהירות נמוכה תוך פתיחת מנוע לכוח מלא.

 

התרסקות HLG בשטח הפעלה ליד כפר גליקסון מזכירה לנו שהליכה סביב הינה מיומנות - נדרש לדעת לבצע אותה באופן מדויק ונכון. עם זאת, יש לזכור שהליכה סביב אינה תמיד האפשרות הבטוחה ביותר.

 

ביצוע נכון של הליכה סביב  – Power, Attitude, Configuration

·         חלק מהבדיקות לפני נחיתה (פתיחת שני ברזי הדלק, הפעלת משאבת דלק, מעבר לפרופלור מלא במטוסי Complex) נועדו להכין את המטוס להליכה סביב. יש להקפיד על ביצוע מדויק של הבד״ח.

·         אם הגישה איננה יציבה, מומלץ ללכת סביב מוקדם ככל האפשר. הליכה סביב מאוחרת מגבירה את הסיכון לתאונה. 

·         יש לבצע הליכה סביב בהתאם להנחיות הייצרן – כמתואר ב POH.

·         פתיחת מנוע (Power) – ⁠⁠יש לפתוח מנוע בהדרגה, בפרט במצב של זווית התקפה גבוהה (ה P פקטור במקסימום ועלול לגרום לגלגול המטוס ולהזדקרות, כפי שקרה עם HSA בראשון לציון). נדרש תיקון  ברגל ימין לשמירת כוון המטוס על ציר המסלול – חשוב !

·         יש לוודא שהמנוע פועל בכוח מלא לפני שינוי תצורה (לדוג׳ הרמת מדפים).

·         מצב אף (Attitude) - יש לזכור שפתיחת מנוע גורמת להרמת האף (בפרט כשהמטוס מקוזז לתצורת נחיתה). לעיתים נדרש להפעיל כוח על מנת למנוע מהאף לעלות לעלרוד מסוכן.

·         איסוף מהירות וטיפוס : שמירה על מהירות Vx (לטיפוס בזווית מקסימלית) או Vy (לקצב טיפוס מיטבי), בהתאם לצורך.

·         תצורה (Configuration) – לאחר ייצוב המטוס, הורדת גרר (הרמת המדפים בשלבים וקיפול גלגלים, ככל שנדרש) בהתאם למהירות ולגובה. לפני הייצוב, המטוס עלול לשקוע ולגעת שוב בקרקע.

·         קיזוז, ככל שנדרש.

·         בדיקת מצב המכשירים – מהירות, קצב טיפוס, והתגברות על מכשולים.

·         היה ער לסכנת הזדקרות (מהירות נמוכה, רעידות וכו')

 

 מתי לא נכון ללכת סביב ?

במקרים מסוימים, ניסיון ללכת סביב עלול להיות מסוכן יותר מהשלמה של הנחיתה. לדוגמא -

·         מכשולים בקצה המסלול

·         אש או עשן במנוע

 

לפני קבלת החלטה, יש לשקול אם באמת הליכה סביב היא האפשרות הבטוחה ביותר או שעדיף להשלים את הנחיתה. שיקול זה נכון שיעשה לקראת הנחיתה ,בגובה של 200 רגל.

 

הכרות עם ביצועי המטוס ותרגול הליכות סביב בתנאים שונים — קריטיים.

 

תאונות בעת הליכה סביב

 

לפי סטטיסטיקות של AOPA, תאונות רבות קורות במהלך הליכה סביב, בעיקר בשל הזדקרות, אובדן שליטה או החלטה מאוחרת מדי לבצע הליכה סביב.

 

לצערנו, גם מטוסי אז״מ חוו תאונות בעת הליכה סביב. מצורפות שתי דוגמאות:

 

חומר רקע נוסף

 

 

  

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה

Comments


bottom of page