טיפ בטיחות 14/24: חשיבות ניקוז דלק לאחר גשם
עודכן: 6 בדצמ׳ 2024
טיפ בטיחות 14/24: חשיבות ניקוז דלק לאחר גשם
מים בדלק עלולים לגרום לאובדן מנוע ! פעולה קריטית לפני כל טיסה היא ניקוז דלק, במיוחד אחרי גשם משמעותי.
הדבר חשוב במיוחד במטוסים החונים בחוץ, בתנאים לא מכוסים או עם גגות דולפים.
חשוב לפעול בהתאם להנחיות ספר המטוס וחובה לבצע את הניקוז במקרים הבאים:
לפני כל טיסה.
לאחר תדלוק.
אחרי גשם משמעותי.
להלן קישור לדו"ח חקירה על ארוע נחיתת אונס אחרי המראה משדה התעופה הרצליה, בעקבות כבית מנוע מיד אחרי המראה, עקב המצאות מים בדלק (הטייסים נפצעו קשה). שרשרת כשלים:
1. הטייס מצא סימני מים בדלק בכנף שמאל.
2. בניקוז מכל ימין, הוא זיהה נוזל צלול וחשב בטעות שזה דלק.
3. הטייס לא ביצע בדיקת מנוע בשני המכלים (בניגוד לסדר הפעולות המופיע בספר המטוס) והמריא על מכל ימין, שלא נבדק.
וקישור לדו״ח אירוע נוסף שאירע בטקסס בשנת 2020, שבו הטייס איבד כוח מנוע מיד אחרי המראה והתרסק. בדו״ח האירוע מובהר שהגורם לתקלה היה ריבוי מים בדלק.
הנחיות למניעת מים בדלק:
ניקוז חובה: יש לנקז את שני מכלי הדלק לפני כל טיסה, בהתאם להנחיות היצרן.
חניה בחוץ: מומלץ למלא את המכלים עד תום כדי למנוע עיבוי.
ניעור הכנפיים: מסייע למים להגיע לנקודת הניקוז הנמוכה ביותר.
ניקוז כמות מספקת: לאחר חשיפה ממושכת לגשם, יתכן שכל הדגימה תהיה מים. יש לנקז כמות גדולה.
בדיקה ויזואלית: מים ישקעו מתחת לדלק וניתן יהיה להבחין בקו הפרדה (ראה תמונה). בכל מקרה כדאי להריח את הדגימה ולבדוק שמנוניות עם האצבע כדי לוודא שהנוזל הוא דלק ולא מים.
בדיקת מנוע: יש לבדוק את פעולת המנוע על שני המכלים. במטוס שבו טסים על מכל אחד: הנע על המכל הפחות מלא, הסע עליו עד בדיקת המנוע, ואז החלף למכל המלא, בצע את בדיקות המנוע ובצע את ההמראה עליו.
הימנע מהמראה מיידית: יש להמתין לפחות 5 דקות מההחלפה למכל המלא יותר לפני המראה.
זיהוי ראשוני לכביית מנוע:
מים בדלק מתבטאים ב"חרחורים" לפני שהמנוע כבה. חשוב להיות ערני ולהגיב במהירות.
תגובה לכביית מנוע עקב מים בדלק:
· במטוס שבו טסים על מכל אחד, יש להחליף מיידית מכלים ולהפעיל משאבת דלק (במידה שישנה). אם הבעיה נבעה ממים בדלק והמכל השני "נקי", המנוע יתפוס מיידית.
· במטוס שבו טסים על שני המכלים בו זמנית (Both), ויש זמן – יש לסגור את האחד ולהפעיל משאבת דלק ואם הבעיה לא נפתרת, להחליף ביניהם.
הערה: בכל מקרה של סתירה לאמור בספר המטוס, הוראות הבד"ח בספר המטוס גוברות על האמור לעיל.
מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה
טיפים נכונים 👆
אני אישית נוהג לטוס עם משאבת דלק חשמלית מופעלת בכל זמן הטיסה .
5000 שעות באז"מים- ללא כביית מנוע כתוצאה
מדלק לא נקי .