top of page

טיפ בטיחות  15/24: הימנעות מכניסה ל TMA ול CTR נתב״ג

aguda5

טיפ בטיחות  15/24: הימנעות מכניסה ל TMA ול CTR נתב״ג

 

מרחב הפיקוח האווירי (FIR) של ישראל מחולק למספר סוגים של אזורי פיקוח/בקרה על תנועה אווירית :

 

·         אזורי בקרה מרחבית (ACC) (פלוטו וחגב), בהם ניתנים שירותי בקרה מרחבית לכלי הטייס הטסים במרחב שבאחריות היחידה (לרבות הבועות והנתיבים)

 

·         אזור הבקרה הטרמינלי (TMA) של נתב״ג, שהינו מרחב בקרת הגישה והעזיבה של שדה תעופה נתב״ג.

 

·         אזורי פיקוח של שדות תעופה (CTR) אזרחיים וצבאיים (כגון CTR חיפה, CTR נתב״ג, CTR תל נוף)

 

·         אזורי פיקוח (CTA) מחוץ ל CTR (כגון CTA ראש פינה), אשר בד״כ כוללים גישות מכשירים לשדה.

 

גבולות אזור TMA נתב״ג :

בדרום  :   קו שפך –נשרים – לטרון – יד קנדי – עינות צוקים

במזרח :   סמוך לגבול עם ירדן

בצפון   :   קו פצאל – עין ורד 

במערב :   10 מייל מערבית לקו החוף

 

אזור TMA נתב״ג כולל מקטעים של גבהים שונים. לדוגמא : מעל מנחת ראשון הוא משתרע מגובה 2000 רגל לגובה של 8000 רגל. באזור הים, מקו שפך לרידינג, הוא משתרע מגובה 1,200 רגל (גובה נתיב ה CVFR) לגובה 8000 רגל.

ניתן לראות את TMA נתב״ג באפליקציות הניווט השונות.

במפה המצורפת (מפת הניווט האווירי), ה TMA מסומן במרקר צהוב.

 

מתחת ל TMA, מצוי ה CTR של נתב״ג, המסומן במפה המצורפת במרקר כחול.

גבולות CTR נתב״ג :

בדרום  :   כביש 431

במזרח :   קו מבוא-חורון – מבוא מודיעים – עד דרומית לראש העין

בצפון   :   קו ראש העין – פתח תקווה 

במערב :   קו הים

 

חשוב להכיר את ה TMA של נתב״ג ובמיוחד את ה CTR של נתב״ג, וחשוב עוד יותר להימנע מחריגה לתוכם.

יש לזכור שבTMA  טסים מטוסי נוסעים שנעים במהירות גבוהה הן בהנמכה ועזיבה והן בחציית האזור. מלבד מטוסי נוסעים, טסים במרחב, בכל הגבהים, גם מטוסים צבאיים ומטוסי תעופה כללית במשימות שונות (אימון, צילום ועבודות אוויר שונות).

 

דגשים :

1.      להקפיד לא לטוס מזרחה מקו החוף בנתיב החוף

2.      להקפיד לא לטוס צפונה מכביש 431, בטיסה מתל יונה או ראשון מזרחה

3.      להקפיד הקפדה יתרה על גבהי הנתיב בנתיב עוקף נתב״ג (בפרט יש לשים לב שטיסה בנתיב זה ללא GPS מאתגרת ועלולה, בפרט ברוחות מזרחיות, להוביל לחריגה ל CTR – מומלץ להכין מפת ניווט מראש).      

4.      להקפיד לא לחרוג למעלה מגובה 1,200 במקטע הדרומי בטיסה בנתיבי ה CVFR בקו החוף.

 

בנתיבים המוגדרים כנתיב VFR (כגון נתיב תל-יונה – שורש), לא תמיד נקבל התראה על חריגה מהנתיב, גם אם פקח תל-נוף מדבר אתנו. שמירת הנתיב היא באחריות הטייס (גם כשאין GPS).  אם נוצר מצב של חוסר ביטחון לגבי המיקום (שמש בעיניים, ראות לקויה) יש לבקש מהפקח הוראות טיסה מיוחדות לשיפור התמצאות.

 

אי שמירת גובה, למשל בעוקף נתב״ג, עלולה להביא להליכה סביב של מטוס מסחרי בגישת נחיתה.

 

חשוב לדעת שפיקוח נתב״ג אינו סלחני לחריגות וטייסים החורגים ל TMA ול- CTR עלולים למצוא עצמם עם רישיון מותלה.   

 

 

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה



142 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page