top of page

טיפ בטיחות  18/24: נחיתת אונס בשטח

aguda5


בטיפ זה נתמקד בנ״א מחוץ לשדה תעופה/מנחת, כלומר בשטח (בטיפים עתידיים נתמקד בנ״א בהמראה ובהקפה). 

 

ישנם שלושה סוגים של נחיתות חירום מחוץ לשדה תעופה או מנחת :

  1. Precautionary Landings – כשיש מנוע אך הנחיתה מתבצעת כדי להימנע מחירום חמור יותר

  2. Forced Landings – באובדן מנוע

  3. Ditching – נחיתה על פני במים


ע"פ AOPA, כאשר שומרים על קור רוח ומבצעים את הפעולות הנכונות לקראת הנחיתה, סיכויי השרידות הם :

·        99.94% כשיש מנוע

·       90%  ללא מנוע

·       80% בנחיתה במים

 

ה-FAA, בניתוח הגורמים השונים המשפיעים על איכות הנ"א (מהירות קרקעית, בחירת שדה, מהירות אנכית) קובע שהגורם המשפיע ביותר הוא המהירות הקרקעית ומרחק העצירה.

חשוב ביותר שהנגיעה תהיה במהירות קרקעית הנשלטת הנמוכה ביותר, לתוך הרוח, ותוך שימוש בכל האמצעים המאפשרים זאת (לדוגמה: מדפים מלאים) – ראו קישור.

 

סדר הפעולות בחירום תלוי במטוס ובאופי החירום. חשוב שכל טייס יכיר את בד״ח החירום העיקרי בע״פ (לדוגמא : סדר פעולות בנ״א) שכן בפרופיל הטיסה של אז״מ, בגובה נמוך, לרוב אין זמן לשלוף את הבד״ח ולעבוד לפיו.

 

במקרה של תקלה, חשוב לקבל שתי החלטות  קריטיות :  

1.     האם המטוס טס או לא ? (לדוג׳ אחרי פגיעת ציפור). יש לבדוק אם אפשר להמשיך בהטסת המטוס ולהביאו לנחיתה.  

2.     האם המטוס שומר גובה או לא ?: אם המטוס שומר גובה (למשל, בירידת כוח מנוע ללא אובדן) יש יותר אפשרויות לבחור מקום לנחיתה. אם לא, יש להיערך לנחיתה מיידית.   

 

עקרונות חשובים לגבי נ״א, המשותפים לכלל מטוסי האז״מ.  

 

1.     כאשר יש כשל במנוע יש לבצע ארבע פעולות ראשוניות (ראשי תיבות : מחב"ש) במהירות האפשרית :

·       מהירות לגלישה מיטבית,

·       חגורות – קשורות ומאובטחות,

·       ברז דלק – על המיכל השני + משאבת דלק (אם יש)

·       שדה – בחירה ע"פ עקרונות בחירת שדה ותכנון pattern  לנחיתה.   

 

2.     מספרי אצבע להערכת מרחק וזמן הגלישה:

·       זמן הגלישה המוערך בדקות הוא x1.5 הגובה באלפי רגל (לדוגמא אם הגובה הוא 4,000 רגל מעפ"ש, זמן הגלישה צפוי להיות 6 דקות)

·       מרחק הגלישה המוערך במיילים ימיים (NM) הוא x1.5 הגובה באלפי רגל (לדוגמא אם הגובה הוא 4,000 רגל מעפ"ש, מרחק הגלישה צפוי להיות 6 מיילים ימיים)

 

3.     שיקולים מרכזיים בבחירת שדה לנ"א :

·       נחיתה לתוך הרוח – חשוב לדעת את כוון הרוח במשך כל זמן הטיסה. כאשר יש מכשור מתאים, ניתן להסתייע בחיווי הרוח במסך. בהעדר מכשור ניתן להסתייע בהיכרות מקדימה עם כיוון הרוח (על פי התחזית) או באמצעים חזותיים (כוון עשן, תנועת גלים, דגלים, וכד'). אחד האמצעים הזמינים ביותר הוא "חוטי רוח"  על מאגרי מים (יש רבים בארץ).

·       בבחירת שדה יש לתכנן להגיע ל- 1/3 מסלול ולא לתחילתו. הסיבה היא שאם נחטיא וניגע לפני המסלול עלול להיגרם נזק רב לצוות ולמטוס, אך אם ניגע אפילו אחרי 1/2 מסלול מתחילתו, סיכוי טוב שנסיים עדיין על המסלול או בתנע נמוך בסוף המסלול.

·       העדר מכשולים (או נחיתה על צמרות העצים, בהעדר שדה)

·       אופי השדה – ע"פ הסדר להלן : שדה תעופה, מנחת, שדה שלף (צהוב), שדה חום (לאורך התלמים) שדה ירוק, מאגר מים (Ditching). ישנם מקרים בהם נחיתה על מים עומדים עדיפה מנחיתה בשדה.

·       כיוון התלמים – מומלץ לנחות עם כיוון התלמים

·       סמיכות לישובים – במידה שנדרש להזעיק עזרה

 

4.     חשוב לדווח לבקר (MAYDAY), לרבות כוונות ומיקום נחיתה מוערך. 

 

5.     בהינתן גובה מספק, ניתן לבצע ניסיונות התנעה, בהתאם לבד"ח. חשוב להשאיר מספיק גובה להתרכזות בביצוע נ"א מיטבי (כ-1000 רגל). דגשים:

·       החלף מיכלי דלק בכל מקרה, ללא תלות באיזה מיכל יש יותר דלק

·       אם אתה טס על Both, העבר בורר לאחד המיכלים

·       הפעל משאבת דלק חשמלית (אם קיימת) והשאר אותה פועלת

·       וודא מצתים על Both (או On)

·       וודא מסטר וטעינה מופעלים

·       ניתן לנסות הפעלת סטארטר

 

6.     כאשר המטוס בפיינל או לקראת פיינל, חשוב להכינו לנגיעה ובפרט, למנוע מצב של התלקחות אחרי נגיעה

·       חגורות הדוקות (עשינו במחב"ש)

·       נוסעים מתודרכים

·       דלתות פתוחות ­(אם נדרש בבד"ח)

·       ברזי דלק סגורים

·       מצתים סגורים

·       מאסטר כבוי (במידה שהמדפים חשמליים, לאחר הורדת מדפים)

 

7.     חשוב להתאמן על ביצוע נ״א, על מנת שהמעבר למהירות גלישה יהפוך לאינסטינקטיבי. חשוב להכיר את ביצועי המטוס עם ובלי מדפים, בתוך אפקט הקרקע וב-״החלקות״, על מנת שיהיו בידי הטייס מירב הכלים להתמודד עם המצב.  

 

8.     מתחת לגובה של כ-1000 רגל, יש להתרכז בביצוע מושלם של נ"א ולא בניסיונות התנעה.

 

9.     חשוב להביא את המטוס לנגיעה במהירות הנשלטת הנמוכה ביותר האפשרית. אם שמרת מהירות גלישה והגעת למסלול (לא משנה להיכן) ונגעת נכון - סביר שתחלץ ללא פגיעה או עם פגיעה מינימאלית

 

סרטונים מומלצים :

 

 

·       סרטון מרתק של NTSB, המדמה את הנ״א על ההאדסון. בסרטון ניתן לראות את תהליך קבלת ההחלטות בתא הטייס, החל מניסיונות ההגעה לשדה התעופה, דרך ניסיונות ההתנעה, וכלה בריכוז המוחלט בנגיעה, לאחר ההחלטה לנחות בהאדסון. 

 

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה

195 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page