טיפ בטיחות 6/25: תחנת הכוח חדרה, על נתיב החוף – ״נקודה חמה״
הטיסה לאורך נתיב החוף בגובה 400 רגל, סמוך לתחנת הכוח חדרה, מהווה אזור רווי תנועה אווירית ("נקודה חמה") ובעל סיכון מוגבר למפגשים עם מטוסים אחרים.
מטוסים הטסים דרומה נעים בצד המערבי של הנתיב (מסומן בירוק במפה). לעומת זאת, מטוסים הטסים צפונה נדרשים לסטות מערבה כדי לא להיכנס לאזור הסגור סביב תחנת הכוח (מסומן באדום במפה).
באזור שדות ים ואולגה, מטוסים החוזרים ממזרח (למשל, ממגידו) לכיוון מנחת ראשון לעיתים קרובות מצטרפים לנתיב החוף. טייסים נוטים לעשות זאת מצפון לאזור הסגור, באזור שדות ים או מדרום לו, באולגה (מסומנים בחצים סגולים במפה המצורפת). במקרים אלו, המטוסים חוצים את הצד המזרחי של הנתיב ופונים דרומה לצד המערבי.
לכן ובפרט בסופי שבוע, בנקודה של תחנת הכוח, קיים פוטנציאל גבוה להיתקל במטוסים הטסים בכיוון ההפוך ובאותו נתיב.

כיצד ניתן לצמצם סיכונים?
· "עיניים בחוץ" : יש לבצע סריקה יסודית של האזור, קדימה ובכיוון קו החוף, כדי לזהות מטוסים מתקרבים. טכניקת סריקה יעילה לגילוי תנועה אווירית כוללת חלוקת המרחב למקטעים של 10-15 מעלות והתמקדות בכל מקטע למשך שנייה-שתיים. מידע נוסף על טכניקות סריקה ניתן למצוא כאן.
· הפעלת כלל האורות: יש להדליק את כל אורות המטוס כדי לשפר את הנראות בפני מטוסים אחרים.
· שמירה על גובה הנתיב: מטוסים מחוץ לגובה הנתיב קשה יותר לזהות ולכן יש להקפיד על הטיסה בגובה הנכון.
· האזנה לקשר ודיווח: טייסים הנכנסים לנתיב החוף מחויבים לדווח לפלוטו. ההאזנה לקשר והקפדה על דיווחים משפרים את המודעות המצבית של כלל המטוסים באזור. יש לקחת בחשבון שהראיה וזיהוי מטוס כלפי מעלה הרבה יותר טובה מאשר כלפי מטה. טיסה מתחת לגובה הנתיב עלולה להוביל למצב שמטוסים שטסים בגובה הנתיב לא יזהו אותך.
· בניית תמונה אווירית: למרות שאין חובה מצד הבקר להפריד בין מטוסים בקטע זה, ניתן לפנות אליו לקבלת מידע על תנועת מטוסים קרובים או לבקש נתוני טיסה ממטוסים אחרים (רצוי על תדר הבועה).
· צמצום השהייה בנתיב הנגדי:
מטוסים הטסים צפונה נדרשים לקצר את הזמן בנתיב הנגדי ולהיכנס לעקיפה של תחנת הכוח בזמן המאוחר האפשרי. למי שאין GPS, יש לצאת עד מחצית גשר הפריקה. זה מבטיח לא לחרוג לסגירה.
מטוסים הנכנסים לנתיב לכוון דרום מהבועה, צריכים לבצע סריקה קפדנית לכיוון דרום ולנוע לצד המערבי של נתיב החוף בהקדם האפשרי.
· נתיבי טיסה חלופיים: כדאי לשקול מסלולים חלופיים, כגון חציית בועת שרון דרום מעירון לשפיים והצטרפות לנתיב החוף באזור שפיים.
· תנאי מזג האוויר: יש לקחת בחשבון השפעות של ערפל קל, אובך ומזג אוויר משתנה, העלולים לפגוע ביצירת קשר עין עם מטוסים אחרים.
· התמודדות עם מפגש חזיתי : במקרה של מפגש חזיתי, על שני המטוסים לפנות מידית ימינה.
מנע את הסיכונים בשליטתך – טוס בבטחה!
コメント