top of page

טיפ בטיחות  7/25: CTR ראש פינה

aguda5

ה-CTR הינו אזור פיקוח אווירי סביב שדות תעופה אזרחיים וצבאיים. ה CTR של שדה התעופה ראש פינה הינו האזור המתוחם ברדיוס 5 מייל ימי מנקודת הציון המרכזית של השדה ומתפרס מגובה פני הקרקע ועד לגובה 6000 רגל QNH: בדרום מעמיעד, במזרח מקו צומת בית צידה לצומת בית המכס, בצפון מיסוד המעלה ובמערב מעין זיתים (סימון ירוק במפה המצורפת)

 

בנוסף, מדרום ל-CTR ובין הגבהים 2500-6000 QNH קיים אזור מלבני בין עמיעד לכרי דשא, בפיקוח (CTA) שדה התעופה ראש-פינה (סימון סגול במפה המצורפת).

 

חשוב  לדעת

·         טיסה לאורך הירדן והכביש מזרחית לו (888) נמצאת בתחום פיקוח המגדל ותחייב קשר בערוץ הפיקוח.

·         נתיב האז"מ בית צידה - בית המכס נמצא בתחום הפיקוח, אך אינו מחייב תיאום מראש.

·         כאשר טסים בבועות הסמוכות ל- CTR יש להקפיד לא לחרוג מגבולות הבועה :

§         בועת רמת הגולן במזרח

§         בועת החולה בצפון (שמורת החולה בדרום הבועה היא אזור אסור לטיסה)

§         בועת כרמיאל במערב

§         בועת כנרת בדרום - אין לחרוג מגובה הבועה, 2,000 רגל ,QNH ל- CTA.

·         העיר צפת נמצאת בתוך ה- CTR.

·         ישנם הרים גבוהים בצד המערבי של ה CTR. הגבוה מבינהם הוא הר ביריה המתנשא לגובה של 3203 רגל, 5 ק״מ ממערב למסלול (מסומן באדום במפה המצורפת).

 

נחיתות אז״מ בראש פינה

·         נחיתת אז"מ, שלא לפי כללי CVFR, מותרת אך מחייבת אישור טלפוני מראש מהמגדל, הגשת תוכנית טיסה ואישורה (התעופה המסחרית והתעופה הכללית מקבלות עדיפות על פני אז"מ).

·         גובה השדה 884 QNH. חשוב להכיר שנתוני עננות ב METAR וב- TAF ניתנים בגובה מעפ"ש (AGL) ולא ב- QNH

·         בכניסה ל CTR, יש לקרוא למגדל, ולדווח אות ATIS עדכנית (ניתן לשמוע את ה ATIS בתדר 132.45)

·         בתחום ה CTR, נדרש לפעול בהתאם לנהלי הטיסה והפעילות בתחום פיקוח של שדה תעופה מפוקח, ובהתאם להנחיות הפקח

·         נקודות הכניסה ל- CTR :

§         עמיעד מדרום (גובה 2,000 QNH) 

§         שדה אליעזר מצפון (גובה 1,700 QNH).

·         ההקפה היא מזרחית למסלול 33/15, בגובה 1,700 רגל QNH

·         הנמכה לגובה ההקפה – רק בהנחיית המגדל (כשמתקרבים לשדה, לפעמים בגלל מטוסים באזור, המגדל מבקש לטוס לאורך כביש 90 מעמיעד לאליפלט ומשם להצטרף לשדה)

·         ההקפה היא רחבה וגבוהה מהרגיל לאז"מים – אין להרחיב אותה עוד!  ניתן לבצע בסיס-פיינל קצרים יותר על מנת לאפשר נחיתת מטוס שאחרייך.

·         בהמראה, בימים חמים, יש לוודא שהמטוס יכול להגיע לגובה שניתן בקלירנס – 3,000  QNH לאמנון. מטוסים שאינם יכולים להגיע לגובה זה יכולים לטפס דרך צלע "עם הרוח", בתיאום עם המגדל. כנ"ל ביציאה לעין זיתים.

·         במקרה של אובדן התמצאות, המגדל יכול לתת לטייס כיוון טיסה כללי אל השדה.

·         אין לבצע טיסות מבנה ב CTR, כלומר כל מטוס חייב לדווח על עצמו וההפרדה חייבת להיות לפחות של דקה טיסה בין המטוסים. שימו לב שהדבר אמור גם לגבי טיסה לאורך הירדן בנתיב האז״מ בין בית צידה לבית המכס.  

 

בטיחות מסלול והסעה  

כבכל שדה מפוקח, חשוב להקפיד בשדה״ת ראש פינה על בטיחות מסלול. עמדת ההמתנה להמראה נמצאת בקו ה- Hold Short (הקו הצהוב המלא). זו גם העמדה בה מבצעים הרצת מנועים. בהסעה לעמדת המתנה להמראה חייבים לעצור לפני קו העצירה, אין לעבור אותו ללא אישור מהמגדל לעלות על המסלול (עברת, נענשת !) בצד המקווקו נמצא המסלול. מסלול ייחשב פנוי רק לאחר שמטוס פינה את המסלול עד מעבר לקו. המגדל לא יאשר לנחות על מסלול לא פנוי.   

 

פינוי אחרי נחיתה  

על פי רוב המגדל מבקש לפנות ל K אך לעיתים מבקש לפנות ל A ומשם ל K או לפנות ל Z. לכן, חשוב להכיר היטב את התרשים הקרקעי ולדאוג שיהיה ברשות הטייס בזמן אמת.

כאשר ישנם כמה מטוסים בהקפה, יש לנחות כך שפינוי המסלול יהיה מהיר ככל האפשר, לכן:

§         בנחיתה על 15 ניתן לגעת מאוחר על מנת לקצר את מרחק ההסעה לפינוי ב K.

§         בנחיתה על 33 יש לגעת קרוב לזברה ולבקש "180" בהקדם, על מנת שלא לחסום את המסלול לזמן ארוך.

§         יש להקשיב בקשר ולבקש פינוי ל-Z או ל-Y כדי לתת למטוס הבא לנחות (פינוי רק באישור מגדל).

 

 

דגשים נוספים

1.      הקפדה על נהלי שדה תעופה מפוקח (נדרש אישור מגדל להתנעה/הסעה/המראה/נחיתה, תנועה קרקעית עם וסט צהוב).

2.      החניה של מטוסים חד מנועיים היא ברחבה K. הכניסה לעמדות החניה היא בדחיפה בלבד (מטוס לא מונע).

3.      בשדה מגוון רחב של תנועות, לרבות אז״מ, מטוסי תעופה כללית, טיסות מסחריות, דאונים, הצנחות ומסוקים.

4.      המסלול מוגבה באמצעו. לקראת נחיתה על 15 נעלם סוף המסלול, דבר העלול לגרום להצפה גבוהה, נפילה ונחיתה כבדה. כדאי לאמוד גובה לפי המסלול הקרוב למטוס.

5.      בפיינל ניתן להסתייע ב PAPI, על מנת לדעת אם גבוהים או נמוכים.

6.      בימים בהם יש רוחות מזרחיות, צפי לרוחות משביות בפיינל. כמו כן, יש לשים לב למשבי רוח משתנים ברוחות מערביות חזקות עקב חורשת העצים ממערב למסלול 15.

7.      הקפדה על נהלי התיישרות והמראה (באישור מגדל) בדגש לאי חציית קו עצירה.

8.      לאחר ההמראה על מסלול 33 יש לעקוף את קיבוץ מחניים.

 

הטיסה והפעילות במסגרת ה CTR מחייבים היכרות מוקדמת, ולכן, מומלץ לבצע טיסה ראשונה לשדה התעופה ראש פינה עם מדריך או טייס מנוסה, המכיר את השדה היטב.

 

ראו קישור להרצאה שהתקיימה בספטמבר 2020, הכוללת הרצאה לגבי שדה התעופה ראש פינה (מפי זיו שוורצברד) והרצאה לגבי הצטרפות לשדות מפוקחים (מפי ניס הרשקוביץ).

 

נחיתות אונס

בטיפוס לאמנון היו מספר נחיתות אונס קטלניות. יש לזכור שחזרה למסלול אינה אפשרית ברוב המקרים, אך גלישה קדימה, לכוון הכנרת, נותנת הרבה יותר זמן התארגנות, ניסיונות התנעה ואזורי נחיתה סבירים.

 

מצורף קישור לדו״ח חקירה בטיחותית, בה מטוס שהמריא מראש פינה, חווה קאט מנוע (עקב vapor lock), ניסה לחזור לנחיתה, ונאלץ לנחות בשטח. 

 

 

מנע את הסיכונים בשליטתך וטוס בביטחה

 

Comments


bottom of page