טיפ בטיחות 8/24 – התנהלות בעת אובדן GPS בטיסה
עודכן: 13 באוק׳ 2024
טיפ בטיחות 8/24 – התנהלות בעת אובדן GPS בטיסה
מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל ישנם שיבושי GPS רבים. שיבושים אלו משתנים בזמן, במיקום ובגובה ולכן יכולים להופיע בכל שלב במהלך הטיסה.
אובדן התמצאות בטיסה בכלל ובתקופה הנוכחית בפרט עשוי להיות מסוכן ולפיכך יש להיערך מראש למצב זה.
הכלל הבסיסי הוא הכנה מראש של נתיב הטיסה, הצטיידות במפה מודפסת או אלקטרונית ולימוד הנתיב תחת הנחה שיהיה צורך לטוס אותו ללא GPS.
המתודולוגיה הנהוגה במקרה כזה היא: שמ"ש : שעון, מפה שטח.
לשם כך יש להכיר מראש את המרחק שעובר המטוס במהירות השיוט (למשל, במהירות שיוט של 90 קשר, טיסה של מייל ימי וחצי אורכת דקה, ולכן, מבלי להתחשב במהירות וכוון הרוח, מקטע של 9 מיילים ימיים יחלוף ב 6 דקות).
הנווט מתבצע על ידי זיהוי נקודת ציון, יציאה בכוון המצפני שהוגדר, הערכת זמן הטיסה לפי אורך המקטע, זיהוי של נקודת הציון הבאה וחוזר חלילה.
את הנתיב יש לתכנן בהתאם, עם נקודות ציון שניתן יהיה לזהות בקלות מן האוויר.
גם אם יש עדיין GPS, כדאי, מדי מספר דקות, לבצע הזדהות מפה-שטח ע"מ שבמקרה וייפול ה-GPS יהיה קל לאתר את המיקום.
ומה עושים באובדן התמצאות ?
כדאי לעבוד במתודולוגיה הבאה:
א) זיהוי נקודות ציון ״גדולות״, שלא ניתן לפספס, לדוגמא עיר
ב) הערכה של הכיוון הכללי והמרחק הכללי מנקודת הציון הגדולה
ג) זיהוי נקודות ציון ״יותר קטנות״ על גבי המפה בכיוון הכללי והמרחק הכללי מנקודת הציון הגדולה
ד) ניסיון למקם את המטוס בהתאמה.
יש לזכור שתמיד ניתן לבקש מהבקר סיוע, בפרט במצב שיש חשש של חריגה לאזורים סגורים או מסוכנים.
מנע את הסיכונים שבשליטתך וטוס בבטחה.
Comments