top of page
  • aguda5

מראה מקום 5 – חרבת עתרי, פארק עדולם

ערך וצילם : אליאב לוי

חורבת עתרי היא אתר ארכאולוגי חשוב בשפלת יהודה, בתחום פארק עדולם, כ-2 קילומטרים מדרום-מזרח למושב צפרירים. האתר היה כפר יהודי שפעל בתקופת בית שני ולאחריו, והוא מדגים בצורה יוצאת דופן את חיי הכפר באותה תקופה. השם "עתרי" ניתן על ידי ועדת השמות הממשלתית בהתבסס על אוסטרקון שנמצא במקום, ככל הנראה קבלה חקלאית.

בכפר נמצאו מבני ציבור, כולל מבנה שעשוי להיות בית כנסת, בתי מגורים, רחובות, ומערות חצובות בקירטון, ששימשו כמחסנים, בורות מים, ומערכות מסתור. בראש גבעת החורבה נמצא קומפלקס מבנים גדול, הכולל מקווה טהרה ומערכת מסתור הקשורה למרד בר כוכבא. במרכז האתר נמצאה גת גדולה לייצור יין, המעידה על חשיבות גידול הגפנים לכלכלת הכפר. בנוסף לכך, נמצאו גם עדויות לייצור שמן זית ודבלות, וגידול יונים.

היישוב היהודי במקום נהרס בשנת 69 לספירה, במהלך המרד הגדול, אך התחדש לאחר מכן, אם כי לא חזר לגודלו המקורי. תושבי הכפר בתקופה זו היו יהודים, ובתקופת מרד בר כוכבא התקינו מערות מסתור מסועפות מתחת לבתים (אין חדש תחת השמש...). מערות אלו כללו חדרים, פתחי מילוט, וחיבורים לבורות מים קדומים.

אחד הממצאים המיוחדים באתר הוא "מערת התבליטים," מערכת מסתור שהוסבה למערת קבורה רומית שבה נמצאו תבליטים בגילוף אבן, המעידים על השפעות התרבות הרומית באזור. כמו כן, נמצא מקווה שבו התגלו עצמות של מורדים ובני משפחותיהם יחד עם ממצאים ומטבעות מתקופת מרד בר כוכבא, כולל עצם חוליית-צוואר חתוכה, שמעידה על הוצאה להורג.

האתר נשמר במצבו הקדום כמעט ללא שינוי, בגלל היעדר יישוב מאוחר, ומאפשר חקר מעמיק של מערכת המסתור ושל החיים בכפר בתקופת בית שני ומרד בר כוכבא. הקרן הקיימת לישראל שחזרה חלקית את הקומפלקס של המבנים מימי בית שני, והאתר משמש כעדות לחיים ולמורשת היהודית באזור.

(31.649472, 34.972007 )

480 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page