top of page
  • aguda5

מראה מקום 9 – תל שוכה

מראה מקום 9 – תל שוכה

בפארק המעיינות, מדרום לניר-דויד, על גדת נחל הקיבוצים, מתנשאת גבעה ועליה מגדל בן שלוש קומות (שממנו תצפית נפלאה על האזור, למי שמגיע רגלית). זהו "תל שוכה".

התל עצמו לא נחפר , אך בסביבתו נתגלו ממצאים מהתקופה הפרהיסטורית בדמותם של כלי צור, מתקנים חצובים בסלע, כלי אבן ופיסות אובסידיאן – זכוכית וולקנית שמקורה באסיה הקטנה. מסחר בחומר יקר מעיד על חשיבותו של המקום (הממצאים מוצגים במוזאון לארכאולוגיה אזורית וים-תיכונית שבגן לאומי גן השלושה).

המגדל על התל נבנה ב-1938 כעמדת הגנה על קיבוץ ניר-דויד לאחר שארבעה חברי קיבוץ מסילות, בדרכם לשמירה על התל, נקלעו למארב של חברי כנופיית אל-דורה שארבו בצמחיה שליד הנחל. שלושה נפגעו והרביעי הצליח לרוץ ולהזעיק עזרה אך עם בוא העזרה התגלו שלושת הגופות. מכאן שם המבנה "מצפה השלושה".

הבריטים, אגב, הסכימו להקמת מבנה השמירה שיאפשר לינה במקום וימנע את הצורך לחצות את איזור הביצות הסבוך והמסוכן מדי יום. האישור הותנה בכך שהמגדל יפורק "כאשר יבוא שלום"... והוא עומד על תילו עד היום.

נחל הקיבוצים הסמוך הוא נחל איתן הניזון ממעיינות עין חומה ועין מגדל, החוברים לנחל משותף. שמו בערבית  נהר ג'מאעין (מלשון ג'מאעי  - משותף בערבית), ומכאן התרגום לשמו העברי (ולא לכבוד ההתיישבות הקיבוצית כפי שרבים חושבים)

המקום נמצא בשמורת טבע, בבועת חרוד (אשר סגורה נכון לספטמבר 2024)

(  35.45843 32.49725)


64 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page